Saturday, December 31, 2011

~ curiosity ~


Curiosity.. ataupun perasaan ingin tahu...setiap dari kita masing-masing mempunyai tahap perasaan ingin tahu . Mungkin ada yang tahap ingin tahunya rendah..dan mungkin ada tahap ingin tahunya tinggi. Ia nya bergantung pada individu.

Tidak dinafikan bahawa sikap ingin tahu ini mempunyai banyak kebaikan, namun sikap ini juga mempunyai keburukannya. Ini lah kehidupan, tiap satu punyai pro dan kontranya. Bukan semuanya sempurna melainkan Yang Maha Pencipta .

Mungkin sesetengah pihak berpendapat sikap ingin tahu seharusnya ada dalam diri setiap manusia. Ini kerana, sikap ini mampu mendorong manusia untuk mengkaji, dan belajar tentang apa yang individu ingin tahu. Sebagai contohnya, sikap ini amatlah memberi 100% kebaikan kepada pelajar. Sebabnya? Tentulah kerana sikap ini akan mendorong pelajar untuk terus belajar dan mencari ilmu bagi menjawab segala tanda tanya.

Walaubagaimanapun, sikap ingin tahu ini juga punyai keburukannya. Pabila perasaan ingin tahu terlalu tinggi.. manusia normal tidak dapat lagi mengawalnya. Nah, ini yang membawa kepada perkara yang tidak elok sebagai contoh

No comments :

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com