Saturday, August 13, 2011

merCun oh MerCun..






Hari ni dah 13 hari berpuasa..rse mcm cepat je mase berlalu...tapi kadang2 mse itu terasa lambat untuk dilewati.. :)

bercerita tentang puasa...kalau takda mercun dan bunga api..mesti xsah..bulan puasa datang..mercun pun datang..dah macam isi dan kuku...bagai aur dengan tebing..tak dapat dipisahkan.. Yang hairannya..puasa belum lagi mula tapi dah kedengaran bunyi mercun *dum dam dum dam..* hihi..betul ke bunyi mercun macam tuh??

Aku bukan kisah sangat pasal mercun nih tapi bila dah dikira menganggu pendengaran aku dan ketenangan aku..terpaksalah aku kisahkan jugak..aku hairan kenapa mercun perlu wujud sekali dalam bulan yang penuh kemuliaan ni?

Kepada sape2 yang suke sangat bermain mercun dan membakar mercun ni..korang tak tahu ke mercun ni boleh mengganggu jiran tetangga? Bunyi letupan mercun yang kuat boleh membuatkan sesape je yang mendengarnye tersentak dan terkejot..

Bagi aku yang muda ni memang lah tak berapa nak ambil kisah tentang terkejut tuh.tapi..macam mana dengan makcik-makcik..pakcik-pakcik...atuk-atuk..nenek-nenek..yang tua-tua?bukan ke mereka boleh terkejut dengar bunyi letupan mercun yang kuat secara tiba-tiba..tak terfikir ke para penggemar bahan api mercun..tentang mereka yang mempunyai penyakit jantung..dan juga sawan..yang begitu alah dengan bunyi secara tiba-tiba.. "thinking rasional guys.."..

you all might put them into danger..bawak-bawaklah berfikir sejenak..tentang bahaya nya mercun nih..tambahan pula..there is more contra than pro pasal mercun nih..lagipun pihak berkuasa sendiri melarang keras tentang mercun ni..

Aku tulis pasal nih kes nye..tengah2 aku syok duk layan perasaan..tiba-tiba bunyi mercun dengan kuatnya. Tersentak jantungku..secara tidak langsung fikiran aku mula lah melayang ke arah golongan tua yang menghidap penyakit berbahaya tu..






For the conclusion..marilah kita sama-sama menjaga adab kita dengan jiran tetangga. Menghormati jiran tetangga yang mahukan ketenangan dan keamanan setelah penat bekerja di siang hari.. :)


No comments :

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com